תקשורת, שפה וחשיבה: זה כן משחק ילדים!

חדוה סיטון// קלינאית תקשורת //04/05/2021

כששואלים אותי במה אני עובדת, וזה קצת מסובך לי להסביר, אז אני אומרת "אני כל היום משחקת".

העיניים של כולם נדלקות. כי אחרי הכל כולנו אוהבים ונהנים לשחק.

😉

זה לא הכל כמובן, כי…

דרך המשחק אפשר לפתח יכולות, לתרגל מיומנויות, להעשיר שפה חשיבה ולפתח דפוסי תקשורת יעילים בצורה חווייתית וכיפית. בצורה כזאת הלמידה היא משמעותית ומוטמעת בלומד והוא משתמש במיומנויות שרכש בסיטואציות נוספות.

משחק זו הדרך של ילדים ללמוד את מה שהם לא יכולים ללמוד בדרך אחרת.

אז בואו נדבר על כמה נקודות למשחק טוב, מעשיר ומפתח. 

ובסוף מחכה לכם מתנה: 

צרור מפתחות – משחקים מפתחי תקשורת חשיבה ושפה.

אז דבר ראשון, והכי חשוב!

שבו בגובה העיניים:

שבו עם הילדים על הרצפה או על שטיח או סביב השולחן, איפה שהכי נח לכם. ושימו לב שאתם בגובה העיניים שלהם. 

שאתם מצליחים לקרוא את הבעות הפנים שלהם, והם את שלכם. שאתם עוקבים אחרי המבט והכוונה שמסתתרת מאחוריו, ואתם מצליחים להגיב אחד לשני בצורה הדדית פנים אל פנים.

זרמו עם הרעיונות של הילד:

אם הילד שלכם הכי אוהב מכוניות מרוץ, ואתם רוצים ללמד אותו אוצר מילים מקטגוריות שונות, אל תתעקשו על הלוטו קטגוריות. תנו לו לבנות מוסך ולסדר מכוניות בקו ההתחלה, והציעו לו לעשות משלוחים עבור הירקניה שלכם. (זו הזדמנות נהדרת לסקרן אותו מה זה בדיוק ירקניה? דומה לצרכניה, סוג של חנות… לאיזה מילה זה דומה? ירקות… אז מה בדיוק מוכרים שם? תשאירו לו לגלות….) אתם יכולים לתת לו רמזים מה נמצא בכל ארגז, והוא ינחש את שם הירק או הפרי, לתאר איתו ביחד, להשוות בין שתי פריטים, או להעמיס מכונית מירוץ בארבעה מאכלים שאחד מביניהם יוצא דופן. הילד יספר אחר כך שהוא שיחק במרוץ שליחים, ואתם תדעו שהעשרתם את אוצר המילים שלו, החשיבה וההבעה.

תנו מקום לבעיות או בשפה חיובית תעצימו אתגרים:

אופסס… יש בעיה: חסר חלק בפאזל / נשברה לבובה היד / המכונית נתקעה / מי יהיה הראשון במשחק / וכו'…

אל תמהרו לפתור את הבעיה, אפילו שבטוח אתם יכולים לעשות את זה. תנו לילד. נכון שזה ייקח יותר זמן, אבל זה שווה.

תארו את הבעיה, ושאלו את הילד מה אפשר לעשות? אם קשה לו לחשוב לבד תנו לו כמה אפשרויות וחשבו מי מהם היא היעילה ביותר. החמיאו לו על הרעיונות וחזקו את הפתרונות שהוא מציע, העצימו את יכולת פתרון הבעיות והגמישות שלו וחזקו מיומנויות חברתיות.

שמרו על ספורטיביות ורוח משחקית:

היכנסו למצב משחק בעצמכם ושחקו מכל הלב, שימו לב לשמור על אווירה משחקית, מהנה ומשוחררת. זה לא זמן לבחינה או שאלות, וגם לא ללמידת מוסר השכל. דרך החוויה המשחקית הילדים מפתחים יכולות ולומדים בעצמם, כשאנו משמשים להם מראה מגדלת. משקפים תהליכים בהגדלה, משמשים דוגמא אישית, ומחמיאים על פתרונות יעילים והתנהלות חברתית נעימה במשחק.

תמללו את החשיבה שלכם בקול:

ברוב משחקי האסטרטגיה אנחנו חושבים ומתכננים במעין דיבור פנימי את המהלכים השונים שלנו, ואת הסיבה לכל אחד מהם. כשאנו רוצים ללמד ילדים לפתח תהליכי חשיבה הדרך הטובה ביותר היא דוגמא אישית – מודלינג. 

תחשבו בקול איפה כדאי לשים את האיקס, ותסבירו שצריך לשים לב לנסות ליצור שורה במקביל לחסימת השורה של העיגול. נמקו את הבחירות שלכם, ונסו להבין את המהלכים של הצד השני.

חשיבה בקול משקפת תהליכי מטה-קוגניציה ומלמדת את הילד לחשוב על החשיבה שלו ושל האחר, לתכנן מהלכים מראש, לפתור בעיות ולפתח גמישות.

טוב, אתם בטח כבר מחכים לשחק….

בקובץ המצורף מחכה לכם מתנה! צרור מפתחות – משחקים לפיתוח תקשורת, שפה וחשיבה!

תשחקו, תיהנו, והכי חשוב – תלמדו!

חדוה סיטון – קלינאית תקשורת. מרצה, מדריכה, משחקת ויוצרת משחקים, לקידום ילדים עם קשיי תקשורת, לקויות שפה ולמידה והפרעות קשב וריכוז. משלבת בעבודה: DIR, SOCIAL THINKING, NLP, LIDCOMBE, PCI, העבודה, ועוד.

לשימוש פרטי. כל הזכויות שמורות.

חדש ויחודי!

ספר לילדים שמסביר ומפרט מהי רגישות יתר חושית, ומציע דרכי התמודדות עם הקושי. 

לפרטים: nechamizak@gmail.com

הרשמו לניוזלטר
לקבלת תכנים מקצועיים ורעיונות לפעילות בנושאים שונים בתחומי התפתחות הילד

מטפלים פרא רפואיים באתר

כתיבת תגובה

סגירת תפריט
דילוג לתוכן