כך תכינו את ילדכם לכיתה א', ותעזרו לו לרכוש שפה קריאה ואוריינות!

חדוה סיטון// קלינאית תקשורת //11/07/2021

המעבר לכיתה א' בשביל ילדים הוא דרמטי יותר ממעבר של מבוגרים לארץ אחרת עם שפה אחרת. ביום אחד כל שפת הלמידה משתנה ועוברת מהערוץ המוחשי-תחושתי-ויזואלי וחווייתי לערוץ שפתי-שמיעתי-אורייני.

הבסיס לכלל רכישת השפה וגם הקריאה והאוריינות שזו השפה הדבורה-  זו היכולת של עיבוד פונולוגי.

מודעות פונולוגית זו ערנות לכך שמילים יכולות להתפרק למרכיבים הצליליים שלהם, כלומר: מודעות פונולוגית היא היכולת לתפוס מילה מדוברת כרצף של צלילים מסוימים.

וזו יכולת שמתפתחת מגיל אפס ממש. איך אנחנו יודעים לפרק משפט שאנחנו שומעים למילים המדוייקות המרכיבות אותו? מי אמר שהחלוקה למילים היא:

 "תראי הנה הכדור האדום "

אולי צריך לחלק כך:

 "תיר איהי נכ דורא דום"

המתנה הגדולה שנתן לנו הקב"ה – נפש חיה – רוח ממללא, שרש"י מפרש: דעה ודיבור. זו המערכת שעוזרת לנו לרכוש שפה ויוצרת בכך את החשיבה.

אחת היכולות הראשוניות שבבסיס רכישת השפה היא ההקשבה לצלילים ושימת לב איזה צלילים באים בדרך כלל ביחד ויצירת ייצוגים שמיעתיים שהם סט שמרכיב מילה, כך תינוק לומד שהצירוף כ-דו-ר מגיע ביחד שוב ושוב והוא מייצג חפץ מסויים.

זה הבסיס של העיבוד פונולוגי והוא ממשיך ומתפתח ויוצר את רכישת השפה.

בגילאי הגן, יכולת עיבוד פונולוגי טובה תתמוך ברכישת אוצר מילים, אחסון יעיל ושליפה מדוייקת, ולקראת בית הספר היכולת הזו קריטית לרכישת קריאה כתיבה ואוריינות.

עשרות מחקרים שניסו לבדוק מה הכי משפיע על רכישת הקריאה והאוריינות בבית הספר גילו שמודעות פונולוגית הייתה הגורם הכי משמעותי ומשפיע – יותר מ- I.Q. ויותר מתפיסה חזותית, יכולות למידה, ומשתנים אחרים.

מחקר נוסף, ומעודד מאד, הראה שיפור בקבוצות שקיבלו אימון במודעות פונולוגית בהשוואה לקבוצות האחרות שלא קיבלו אימון במודעות הפונולוגית. הילדים בקבוצות בהן נמצא שיפור קיבלו ציונים דומים לאלה שמלכתחילה הראו יכולות פונולוגיות טובות.

לקראת חנוכה של כיתה א' ובסוף כיתה א' שוב נבדקו אותם 5 קבוצות הפעם במבדקי קריאה. הממצאים הראו שבקבוצות שקיבלו אימון פונולוגי ובקבוצת הביקורת קיבלו ציונים טובים בקריאה

זאת אומרת שאימון ופיתוח עיבוד פונולוגי משפיע בצורה משמעותית על שיפור העיבוד הפונולוגי וישירות על רכישת הקריאה ורכישת וביסוס אוצר מילים. 

העבודה על עיבוד פונולוגי הינה מורכבת משום שהמסר המילולי הוא מופשט, לא ניתן לראות אותו, ולכן יש צורך בעבודה משולבת ומוחשית כדי להמחיש את העיקרון הפונולוגי ולעבוד עליו בצורה מוחשית ויזואלית במקביל לרמה השמיעתית – מופשטת.

בבסיס העבודה נפתח הקשבה למילה השלמה ויכולת חלוקה לצלילים. כדאי להתחיל לחלק מילים עם הברות פתוחות – שכל ההברות עם תנועה ואין עיצורים, כמו: בובה, אוטו, וכו' ואחר כך מילים עם עיצורים שהם מורכבים יותר לחלוקה: אגס, אשכולית, בית, וכו'.

אפשר לשחק עם חלקי משחק מתפרקים ומתחברים מסוגים שונים –           לומר מספר, ולמצוא מילה שמתאימה במספר הצלילים / או לומר מילה ולחלק אותה למספר הצלילים.

להכין מילה מפונפונים / עיגולי משחק / קוביות וכו' לשים חלק לכל צליל ולבדוק כמה צלילים יש.

להכין מילה מחישוקים על הרצפה לקפוץ בפנים ולספור כמה חלקים יש למילה.

בכדי לבסס חלוקה מדוייקת ונכונה כדאי לתרגל בכל מיני וריאציות,

רעיון למשחק חוויתי וכיף: מלחמת מילים– לוקחים כרטיסי תמונות ממשחק לוטו / זיכרון / וכו', כל אחת מקבלת ערימת כרטיסים ומשחקים כמו במשחק מלחמה, רק שכאן את המספר קובע מספר ההברות של המילה. אם יצא פיל וחיפושית – מי יותר גדול? מי המנצח?

לבנות מגדל ולשים קוביות כמספר ההברות של המילה שבכרטיס, לשחק דג מלוח ולהתקדם צעדים לפי מספר ההברות במילים, ובעצם בכל משחק מסלול במקום קוביה אפשר להרים כרטיס ולהתקדם לפי מספר ההברות, זה גם מעניין ונחמד וגם מפתח ומלמד.

בהמשך נעבוד על זיהוי הצליל הפותח והצליל הסוגר של המילה. ננסה למצוא מילים המתחילות בצליל זהה, ולהשלים זוגות של חרוזים.

קריאה של סיפור או דקלום בחרוזים יכולה להיות הזדמנות נהדרת לעבודה על מודעות לחריזה והשלמה של החרוזים המתאימים.

הרמה הגבוהה ביותר של עיבוד פונולוגי זו היכולת לעשות מניפולציה על מילים, משחקי קפד ראשו נהדרים בדיוק בשביל זה: מה יצא אם נוריד את הצליל הראשון במילה שמים? ומה ייצא מהמילה סוכר? אם נוריד את הסוף של מראה מה יצא?

אפשר גם לחבר צליל ראשון וצליל ראשון ולגלות מילה חדשה, גיר ועוד נעל מה יצא?…. דוקים ועוד בישול מה יצא? וכך לגלות מילים חדשות.

מוזמנים להוריד את משחק ההתנסות מתוך ערכת א' מוכנים בכיף, ולתרגל תו"כ משחק וחוויה יכולות עיבוד פונולוגי בצורה מעניינת!

חדוה סיטון – קלינאית תקשורת. מרצה, מדריכה, משחקת ויוצרת משחקים, לקידום ילדים עם קשיי תקשורת, לקויות שפה ולמידה והפרעות קשב וריכוז. משלבת בעבודה: DIR, SOCIAL THINKING, NLP, LIDCOMBE, PCI, העבודה, ועוד.

לשימוש פרטי. כל הזכויות שמורות.

חדש ויחודי!

ספר לילדים שמסביר ומפרט מהי רגישות יתר חושית, ומציע דרכי התמודדות עם הקושי. 

לפרטים: nechamizak@gmail.com

הרשמו לניוזלטר
לקבלת תכנים מקצועיים ורעיונות לפעילות בנושאים שונים בתחומי התפתחות הילד

מטפלים פרא רפואיים באתר

כתיבת תגובה

סגירת תפריט
דילוג לתוכן