ניהול זמן לקוי - מה זה? ואיך מסייעים לילד עם קושי כזה?

חיה גרליצקי // מומחית ללקויות למידה // 19/12/2020 

כשברקע נשמעים קריאות לסגר שלישי והדרך לשגרה יציבה עוד ארוכה, ילדים רבים נמצאים בימים אלו בביתם וסדר היום, על אף הלמידה מרחוק, אינו מתקיים כסדרו. הורים נאבקים לשלב את עבודתם לצד סיוע לילדיהם במטלות הלמידה והבית אך ידם לעיתים קצרה, מצב אותו מנצלים הילדים להימנע מהשלמת המשימות היומיות ובריחה לפעולות פנאי ובטלה.

קושי מרכזי הקיים אצל ילדים הוא ניהול זמן לקוי, מיומנות קוגניטיבית הכרחית להתארגנות נכונה ביום-יום והיא חלק מכישורים הנקראים "תפקודים ניהוליים" המאפשרים לאדם להתמודד ביעילות עם סיטואציות חדשות ושינויים המתרחשים בחיים באופן תדיר. פרופ' ראסל בראקלי, פסיכולוג אמריקאי וחוקר בתחום הפרעת הקשב מתאר את תפיסת הזמן אצל ילדים עם תפקודים ניהוליים נמוכים כ"עיוורון של זמן, קוצר ראייה לאירועים העומדים להתרחש". בהקשר לחג החנוכה שהסתיים זה עתה, נוכל לדמות באופן סימבולי ילדים אלו כסביבונים: פועלים בצורה לא ממוקדת, עוברים ממשימה למשימה לפני שסיימו את הקודמת וחווים אי שקט בעשייתם.

גירויים רבים הקיימים בימינו בעולם הדיגיטלי משפיעים משמעותית על מרבית הילדים בתכנון יעיל של הזמן. אז איך נוכל לעזור להם? (וגם נעזור גם לעצמנו כהורים.. כי ילד רגוע משפיע על כל התנהלות המשפחה).. הנה כמה עצות זהב להתנהלות נכונה עם הילדים בבית:

  1. קושי בהתארגנות לא קשור למחסור במידע של הילד. הוא יודע מה צריך לעשות! הוא לא יודע איך! צריך לומר לו בצורה ענייינית מה עליו לעשות תוך יצירת קשר עין או מגע בכתף.
  2. ניהול הזמן צריך להיות באופן מוחשי! כדי לעזור לילד להתארגן בצורה נכונה, צריך לפצות על החוסר ביכולת הניהולית באמצעות דרכים מלאכותיות: הנה כמה דוגמאות מצוינות-

מצאו אביזרים שייצגו את הזמן באופן מוחשי עבור הילדים בסביבתם הפיזית באמצעות- שעון, טיימר ואביזרים דומים, כך שיוכלו לעקוב אחרי הזמן. אם נאמר לילד, בעוד כך וכך דקות תוכל לשחק/לאוכל צהריים הוא יחזור שוב ושוב לשאול…תנו לו טיימר, שעון ספירה לאחור או פשוט הראו לו את המחוגים על השעון. ברגע שמושג הזמן יהפוך למוחשי, הוא יוכל להעריך את הזמן כראוי.

– הכנת כרטיסיות. זוהי דוגמה מצוינת להמחשה של ביצוע המשימות הנדרשות. בכל כרטיסיה יש לכתוב מטלה אחת, בכל פעם הילד מקבל כרטיס מטלה ועליו לבצע אותה. כשמסיים את הכרטיס- מחזיר להורה או למקום שנקבע מראש (מגירה או קופסה המיועדת לכך). מטרת הכרטיסיות- פירוק משימה ארוכה למספר מטלות קצרות.

– כדאי לתלות בחדר שלו לוח שבועי ובו מצוינים מערכת שעות ופעילויות מתוכננות למהלך השבוע. אם הילד קטן ועדיין לא רכש קריאה, אפשר לשבץ ציורים מתאימים לסוג הפעילות .

  1. קצרו את הזמן עבורו. ילדים מתקשים להבין מושגי זמן כמו "בעוד שבוע/שעה". דברו על משך זמן בטווח הקצר- עשר דקות, רבע שעה. כל מושג זמן שהוא מסוגל להבין בהתאם לגילו והתפתחותו.
  2. ספקו משוב מידי על העשייה שלו. הוא זקוק למשוב מהסביבה יותר מילדים אחרים ולהכרה שלכם במה שהוא מצליח לבצע. אמרו לו לעיתים קרובות: "אני רואה שהצלחת לארגן את החדר, התארגנת בזריזות לשינה, כל הכבוד".
  3. שמרו על סדר עדיפויות: לדרוש מהילד רק מה שחשוב לכם ולא להעמיס עליהם בהוראות רבות. הגבילו את הדרישות. ותרו על מאבקים קטנים. אם סידור המיטה בבוקר גורמת לויכוחים, ותרו על כך ודרשו ממנו מה שמתאים ליכולת שלו.

והכי חשוב: עקביות של ההורים הכרחית לניהול הזמן של הילדים. זאת השקעה כדאית ומשפיעה על התנהלות נכונה עבור כל בני המשפחה.

בהצלחה!

לשימוש פרטי. כל הזכויות שמורות.

חדש ויחודי!

ספר לילדים שמסביר ומפרט מהי רגישות יתר חושית, ומציע דרכי התמודדות עם הקושי. 

לפרטים: nechamizak@gmail.com

הרשמו לניוזלטר
לקבלת תכנים מקצועיים ורעיונות לפעילות בנושאים שונים בתחומי התפתחות הילד

מטפלים פרא רפואיים באתר

כתיבת תגובה

סגירת תפריט
דילוג לתוכן