איך ליצור השכבת לילה נעימה ומהירה יותר

נחמי זקלס // מנתחת התנהגות,  20/06/2018

"אמא, אני צמא!", "שכחתי לעשות מערכת!", "אני לא מצליח להירדם!"

גם אתם שומעים כל ערב את הקריאות האלו שמאריכות את זמן השכבה ומתישות אתכם עד שהשינה הגואלת מגיעה ושקט מבורך משתרר בבית? הפוסט הבא יציג מספר טיפים שיעזרו לכם לקצר את זמן ההשכבה ולהפוך אותה לנינוחה ונעימה יותר, ובסופו יש רעיון מפתיע ופשוט ליישום. הפוסט קצת ארוך הפעם, אבל כדאי להתאזר בסבלנות עד הסוף.

טיפים ללילה טוב:

1. צרו רוטינת שינה שכוללת סדר פעולות קבוע להתארגנות בערב: איסוף משחקים, מקלחת, ארוחת ערב, צחצוח שיניים, קריאת שמע וכדו'. מומלץ להציג את סדר ההתארגנות לשינה באופן ויזואלי עם עדיפות לטבלה בה ניתן לתת ניקוד ותגמול על ביצוע הפעולות הנדרשות בזמן.

2. תנו תזכורת לפני התחלת הרוטינה כדי להפחית קריאות מחאה כמו :"אבל אנחנו באמצע המשחק", "עוד לא גמרתי שיעורי בית".

3. ארגנו סביבה תומכת שינה: עמעמו את האורות בבית, הורידו תריסים, הדליקו מוזיקה רגועה ועוד. אפשר גם להנמיך את טון הדיבור. חשוב לדאוג שהמיטות המוצעות יהיו מזמינות.

4. תוכלו להתנות קיום פעילות נעימה ומרגיעה כמו סיפור לפני השינה או מסאז' נעים בכניסה למיטה בזמן.

אם צלחתם את כל השלבים בשלום, כל הכבוד לכם! עכשיו אתם, ככל הנראה, חוששים מהבקשות, הדרישות והקימות שתכף יישמעו מהילדים במיטה. מיואשים? זו לא ברירת מחדל! רוצים להפחית את כמות הבקשות והקימות? קראו בשימת לב את הקטע הבא.

עקבו במשך כמה ימים אחר מספר הפעמים שילדכם מבקש לקום, רשמו לעצמכם מספר זה וסווגו את הבקשות (צמא / שירותים וכו'). לאחר מכן פתחו במבצע "לילה טוב עם כרטיסי שינה!". בתחתית העמוד מצורפים כרטיסי שינה עם אפשרויות שונות לקימות / בקשות. התאימו לכל ילד את מספר הכרטיסים הדרוש לפי הקטגוריות הרווחות, לדוגמא, אם ילדכם מבקש לקום מהמיטה 5 פעמים בערב , הוא יוכל לקבל כל ערב 4 כרטיסי שינה. כל כרטיס מקנה לו אפשרות לקום מהמיטה, אך הינו חד פעמי לאותו הערב, ועובר להורים לאחר השימוש בו.

ילד שמצליח לא לקום מהמיטה יותר ממספר הכרטיסים שהוקצב לו, מקבל למחרת בבוקר תגמול קטן. לאחר שבוע בו המבצע נוחל הצלחה מפחיתים את מספר הכרטיסים בהדרגה וכן הלאה. כדאי לא למנוע לגמרי את הקימה, ולאפשר שימוש בכרטיס או שניים בכל ערב. דללו בהדרגה גם את התגמול מפעם ביום לפעם בשבוע עד להטמעת שינה עם מספר מועט של קימות.

הדפיסו את כרטיסי השינה והשתמשו בהם בהנאה.

לילה טוב!

לשימוש פרטי. כל הזכויות שמורות.

חדש ויחודי!

ספר לילדים שמסביר ומפרט מהי רגישות יתר חושית, ומציע דרכי התמודדות עם הקושי. 

לפרטים: nechamizak@gmail.com

הרשמו לניוזלטר
לקבלת תכנים מקצועיים ורעיונות לפעילות בנושאים שונים בתחומי התפתחות הילד

מטפלים פרא רפואיים באתר

לפוסט הזה יש 6 תגובות

  1. הכרטיסים – רעיון מעלה.
    מתאים מאד לילדיי!

    1. תודה !

  2. איזה יופי של רעיון!

    1. תודה! 🙂

  3. מאוד נהניתי מהרעיון עוד לא ניסיתי אבל יש לי ילד שיכול להגיד לי גם אחרי שנגמרו הכרטיסים "אבל רק עוד פעם אחת" ואז מה עונים?

    1. אם נהיה נחושים ונסביר מראש שלא נאפשר פעם נוספת מעבר למספר הכרטיסים, וגם נעמוד על כך ונהיה עקביים, זו תהיה למידה יעילה מאוד דווקא עבור הילד שמחפש את הגבולות ומנסה למתוח אותם. בהצלחה!

כתיבת תגובה

סגירת תפריט
דילוג לתוכן