איך לעודד ילד לאהוב לקרוא?

נחמי זקלס // מנתחת התנהגות, 20/06/2019

אהבת קריאה זו מתנה גדולה. הקריאה היא מיומנות בסיסית וחשובה, מעשירה את הידע ואת אוצר המילים, מפתחת את הדמיון, הרגשות והתחושות, ולפעמים גם מהווה מקום מפלט מטרדות ודאגות וזמן איכות עצמי 🙂 .

עם כל זאת, יש ילדים שאינם אוהבים לקרוא. קריאה, כאמור, היא מעבר לתחביב, ויש לה ערך מוסף רב, ולכן כדאי וניתן לנסות להאהיב את הקריאה על הילד באופנים שונים:

  1. שלילת קשיים – בדקו, קודם כל, שילדכם לא מתקשה בקריאה, והוא אכן רכש היטב את המיומנויות הנדרשות לקריאה. כשיש לקות המקשה על רכישת הקריאה השוטפת, הילד עלול לפתח סלידה מקריאה. אם ישנו קושי, פנו לגורמי מקצוע מתאימים לאבחון וטיפול, ואל תשכחו להתאים את הספרים לרמת הקריאה של הילד.
  2. מודלינג – דוגמא אישית בה אתם קוראים ומקריאים ספרים, בהחלט, עשויה לתרום לאווירה בבית שמעודדת קריאה. כך גם ניתוח משותף של ספרים וקטעים ספרותיים ושיחה אודותיהם.
  3. זמן – סדר יום בו יש זמן פנוי עבור קריאה יזמין ויאפשר קריאת ספרים. ניתן גם לקבוע זמן בשבוע בו הולכים לספריה שכונתית או עירונית.
  4. עידוד – עריכת פעילות שמעודדת קריאה כמו חידון על תוכנם של ספרים שונים או הצגות המבוססות על ספרים, מבצע ותגמולים על קריאה וכדו', עשויים להמריץ ולעודד קריאה. 
  5. סביבה– היצע של מגוון ספרים ופינה נוחה ומתאימה לקריאה יסייעו גם הם לעידוד הקריאה. אפשר גם להכין פינה ייעודית לקריאה בבית. כדאי גם לרכוש או להשאיל מספריה וחברים ספרים המתאימים לתחומי העניין של הילד. תמיד ניתן להציע ספרים מסגנונות שונים ומגוונים, אך חשוב לאפשר ולהנגיש את סוגי הספרים האהובים על הילד.

ניתן גם לספק או ליצור אביזרים מעודדים קריאה כמו יצירת תומך ספרים, כרית ייעודית לקורא הביתי וכמובן סימניה מעוצבת.

למטה מצורף קובץ עם סימניות מעוצבות להדפסה ושימוש אישי, וכן קישורים לסימניות מדליקות ואביזרי קריאה (לחצו על המילים המודגשות):

סימניה בצורת קקטוס

סימניות מהחלל

סימניה לב דמוית עור

מחזיק דפים

קריאה מהנה!

לשימוש פרטי. כל הזכויות שמורות.

חדש ויחודי!

ספר לילדים שמסביר ומפרט מהי רגישות יתר חושית, ומציע דרכי התמודדות עם הקושי. 

לפרטים: nechamizak@gmail.com

הרשמו לניוזלטר
לקבלת תכנים מקצועיים ורעיונות לפעילות בנושאים שונים בתחומי התפתחות הילד

מטפלים פרא רפואיים באתר

כתיבת תגובה

סגירת תפריט
דילוג לתוכן