אמת וחובה - חינוך לאמירת אמת אצל ילדים

נחמי זקלס // מנתחת התנהגות,  04/02/2019

לאחרונה התראיינתי לכתבתה של חני לייזר בנושא שקר אצל ילדים בעיתון "קראט" לנשים. קיבצתי לפוסט אחד את הדברים שלי וצירפתי בסופו מספר טיפים יישומיים לחינוך לאמירת אמת  כפי שהובאו בכתבה:

שימו לב, אחרי הטיפים הוספתי רעיון נחמד למשחק עם ילדים הממחיש את חשיבות אמירת האמת.

אמירת שקרים היא שלב התפתחותי תקין ובריא בגיל הרך. הדמיון של הילד מתפתח, ועולמו של הילד נעשה מורכב ועשיר יותר, ולפעמים הדמיון מטשטש ומתערבב עם גבולות המציאות. מאוחר יותר הילד לומד להבחין בין דמיון למציאות, אך עדיין מתקשה להבין את הבעיה המוסרית באמירת שקר ולהבחין בין מעשה טוב למעשה רע.

עם הזמן, כאשר ההורים והסביבה מגיבים בצורה מותאמת, הילד לומד להבחין בין שקר לאמת, ובין מעשה נכון למעשה שאיננו נכון. אז מצופה ממנו ,בהתאם להבנה זו ובהתאם להתפתחות המוסרית, לגלות כנות ולהשתמש, לרוב, בדברי אמת.

ילד עלול להמשיך לשקר במקרים שונים: כאשר מבחינה התפתחותית הוא עוד לא מספיק בשל להבחין בין גבולות המציאות לדמיון, כשדמויות משמעותיות עבורו מרבות לשקר, כאשר הילד מקבל חיזוקים חיוביים עבור אמירת שקר. חיזוקים אלו יכולים להיות גם דברים שנראים בעינינו כשליליים כמו ענישה מוגברת, נזיפות וכעס, וכל עיסוק קיצוני בהתנהגות זו. גם וויתור או הפחתה של דרישות והימנעות מעונש כתוצאה מדברי שקר עלולים להגביר את הנטייה לשקר.

אמירת שקרים עלולה להפוך להרגל מטריד, וככל שהיא מחוזקת יותר, והילד מקבל תוצאות רצויות עבורו לאחר דברי שקר, כך התנהגות זו עלולה להתקבע יותר ואף להתרחב לתחומים אחרים, לסיטואציות נוספות, מול אנשים נוספים ועוד. הסתבכות בשקרים עלולה להשפיע על התנהגויות לא נאותות נוספות שנועדו לחפות על השקרים כמו גניבה, השחתה וכו'. לעיתים קיים קשר הפוך. התנהגויות לא נאותות שהילד רוצה להסתירן, מזמנות אמירת שקרים.

ישנן מספר דרכים רצויות להכוונת הילד לומר דברי אמת ולהימנע משקר:

מלבד הדרכים המפורטות לעיל ניתן להמחיש לילד את חשיבת אמירת האמת כדי לשמור על אמון הדדי באמצעות המשחק הבא (נדרשים לבני משחק): 

שואלים את הילד האם הוא התנהג ביושר ודיבר בכנות בסיטואציות שונות, ובכל פעם שהילד מאשר שדבר אמת, עליו לקחת לבנת משחק ולהניח כבסיס ובהמשך ליצור מגדל  יציב מלבני המשחק.  כשהילד מספר שלא דבר אמת, עליו להוציא לבנה אחת מהמגדל מבלי למוטט את המגדל. 

לאחר מכן ניתן להסביר כי כשם שהוצאת של לבנה אחת עלולה להפיל את המגדל, כך כאשר אנחנו משקרים אנחנו יכולים לשבור את האמון שאחרים נותנים בנו ועלולים לגרום לכך שבעתיד יתקשו להאמין לדברים שלנו.

בהצלחה!

לשימוש פרטי. כל הזכויות שמורות.

חדש ויחודי!

ספר לילדים שמסביר ומפרט מהי רגישות יתר חושית, ומציע דרכי התמודדות עם הקושי. 

לפרטים: nechamizak@gmail.com

הרשמו לניוזלטר
לקבלת תכנים מקצועיים ורעיונות לפעילות בנושאים שונים בתחומי התפתחות הילד

מטפלים פרא רפואיים באתר

לפוסט הזה יש 2 תגובות

  1. יש כאן חומר חשוב מאוד עבורי והמון תודה על זה .
    גם באמת נפלא שיש כאן כל כך הרבה חומר שניתן להורדה בחינם .
    יישר כח והמון הצלחה .

    1. תודה רבה! שמחה לקרוא!

כתיבת תגובה

סגירת תפריט
דילוג לתוכן