ט"ו בשבט - חג לסבלנות

נחמי זקלס // מנתחת התנהגות,  21/01/2019

ט"ו בשבט הוא מועד המסמל התחדשות וצמיחה, אבל הצמיחה הזו לא באה בהפתעה, אלא לאחר עבודה מאומצת ועקבית החל מחרישה, זריעה, ניכוש והשקיה, וכמובן תפילה.

התהליך בו מגדלים נבט צעיר לעץ מפואר נושא פרות דורש הרבה סבלנות ויגיעה, והיכולות הללו חשובות היום יותר מתמיד בתקופה כל כך אינטנסיבית בה הכל מתרחש במהירות ובאופן מיידי.

סבלנות ויכולת דחיית סיפוקים הן מיומנויות חשובות מאוד, ועל פי מחקר "מבחן המרשמלו" –  בו התבקשו ילדים צעירים להתאפק ולא לאכול מרשמלו בודד ובתמורה לכך לקבל  מרשמלו נוסף לאחר זמן ההמתנה –  הן מנבאות גם הצלחה בחיים.

מצורף סרטון המדגים את מבחן המרשמלו:

יש ילדים עם יכולת סבלנות מפותחת , ויש ילדים המתקשים יותר בתחום זה, ובינינו, גם מבוגרים רבים. הבשורה המעודדת היא שבהחלט ניתן ללמד סבלנות ולהרחיב את יכולת דחיית הסיפוקים. להלן טיפים לפיתוח סבלנות אצל ילדים:

  1. דוגמא אישית – ילדים מחקים את המבוגרים המשמעותיים בחייהם. מומלץ להדגים בעצמנו יכולת לחכות בסבלנות וברוגע במצבים שונים , כך נוכל לשמש כמקור לחיקוי.
  2. המחשת פרקי זמן – כשאנו מבקשים מילד לחכות ואומרים לו: "עוד מעט", "תיכף", ואפילו מציינים פרק זמן כמו "עוד עשר דקות" בשעה שהילד לא מכיר את מושגי הזמן, אנו עלולים לגרום לילד תסכול גדול מאחר והוא מחכה במשך זמן לא מוגדר עבורו. כדאי להמחיש לו את פרק הזמן שיעבור בעזרת שימוש בשעון חול, בסימון ימים בלוח שבועי או לוח שנה ועוד.
  3. יצירת חיזוק חיובי – כדאי ליצור חיזוק חיובי משמעותי כגון תגמול ושבח משמעותי בסוף פרק הזמן בו נדרשה סבלנות. עם הזמן הילד יוכל לרכוש סיפוק מהתהליך ולחכות בסבלנות ללא צורך בחיזוקים משמעותיים.
  4. תרגול ואימון – תרגול יכולת סבלנות במצבים שונים חשובה מאוד. מומלץ להתחיל מפרקי זמן קצרים, ובמצבים נוחים ולא מאתגרים, ומתוך תחומי העניין של הילדים כמו המתנה בזמן משחק חוויתי, המתנה לטיול משפחתי וכדו'. התרגול צריך להיות באופן הדרגתי ובהתאם ליכולות הילד.

נטיעה וזריעה של צמחים היא דרך טובה להקנות ולתרגל סבלנות, ופעילות של הנבטת קטניות בבית תוך מעקב אחר קצב הגדילה של הגרעין יכולה להיות קלה ומהנה ליישום.

מצורף דף מעקב אחר קצב הגדילה של הגרעין המונבט איתו תוכלו לתרגל ולפתח סבלנות עם ילדים:

בהצלחה!

לשימוש פרטי. כל הזכויות שמורות.

חדש ויחודי!

ספר לילדים שמסביר ומפרט מהי רגישות יתר חושית, ומציע דרכי התמודדות עם הקושי. 

לפרטים: nechamizak@gmail.com

הרשמו לניוזלטר
לקבלת תכנים מקצועיים ורעיונות לפעילות בנושאים שונים בתחומי התפתחות הילד

מטפלים פרא רפואיים באתר

לפוסט הזה יש 4 תגובות

  1. מאמר מחכים מאד. כאמא וכמורה גם אני לפעמים אומרת ביטויים כגון: ,עוד חמש דקות" וכד'. מעתה אהיה מודעת יותר.

    1. תודה ! שמחה לקרוא שהרעיונות בפוסט ישימים 🙂

  2. הנושא של הסבלנות ממש דיבר אלי.
    תודה על הנקודות החשובות .

    1. שמחה לקרוא 🙂 !

כתיבת תגובה

סגירת תפריט
דילוג לתוכן