פיתוח מיומנויות חברתיות אצל ילדים

נחמי זקלס // מנתחת התנהגות,  18/12/2018

האדם הינו יצור חברתי, ופיתוח מיומנויות חברתיות הן חלק חשוב בהתפתחותו של הילד. כבר במהלך החודש הראשון התינוק מסוגל לחייך לסביבה הקרובה, ולאחר מכן ליצור קשר עין, למלמל, ולפתח ערוצי תקשורת עם הסובבים אותו. עם זאת, בשנות הילדות המוקדמות הפעוט עדיין מרוכז בעצמו, ובמשחקים משותפים בגילאים אלו ניתן לראות כי הילדים משחקים זה לצד זה. בגילאי שלוש ומעלה האינטראקציה החברתית מתפתחת ומעמיקה ונוצרים משחקים משותפים והדדיים.

ההתפתחות החברתית פעמים רבות נעשית באופן טבעי, אך לעיתים ייתכנו קשיים שונים כגון קשיים התפתחותיים, קשיים רגשיים, השפעה סביבתית ואף קווי אופי המפריעים להתפתחות חברתית תקינה. כאשר ההורים או הצוות החינוכי חושדים כי קיים קושי יש להיעזר באבחון וטיפול מקצועיים, אך גם הורים ומורים יכולים לסייע ולעודד פיתוח כישורים חברתיים. טיפול וקידום בקושי בגיל צעיר יכול להפחית את הקושי בהמשך.

מיומנויות של שיחה שעשויות להיראות כדבר פשוט וקל, עלולות להיות מורכבות עבור ילדים וגם מבוגרים שמתקשים בתחום זה. על מנת לסייע לילד לפתח מיומנויות חברתיות ותקשורתיות יש להתייחס לפעולות הנדרשות כדי ליצור תקשורת טובה עם הזולת. תקשורת נכונה ושיחה תקינה כוללים שני היבטים עיקריים: תקשורת מילולית ותקשורת לא מילולית. כל אחת מסוגי תקשורת אלו כוללים אלמנטים ומרכיבים שונים אליהם יש להיות מודעים כאשר הם אינם מופיעים באופן טבעי.

כתבתי מדריך בו מפורטים המרכיבים השונים הכלולים ביצירת שיחה ותקשורת במצבים חברתיים שונים. תוכלו לחשוף את ילדכם למרכיבים אלו, לבדוק אתם אלו מרכיבים קיימים בשיחה שלהם ואלו לא, ולתרגל את המיומנויות הנדרשות. למדריך מצורף צ'ק ליסט באמצעותו ניתן לבדוק ולסמן בשיחה עם הילד אלו מרכיבי שיחה הם טובים, ואלו טעונים שיפור.

לקבלת המדריך החינמי לפיתוח כישורים חברתיים אצל ילדים, מלאו את הפרטים שלכם ולחצו על הכפתור!

רוצים לתרגל מיומנויות אלו עם ילדיכם במשחק מקצועי ומהנה? 

חדש! משחק זיכרון "קל להיות חבר" לפיתוח מיומנויות חברתיות. לפרטים לחצו על הכפתור הבא:

בהצלחה!

לשימוש פרטי. כל הזכויות שמורות.

חדש ויחודי!

ספר לילדים שמסביר ומפרט מהי רגישות יתר חושית, ומציע דרכי התמודדות עם הקושי. 

לפרטים: nechamizak@gmail.com

הרשמו לניוזלטר
לקבלת תכנים מקצועיים ורעיונות לפעילות בנושאים שונים בתחומי התפתחות הילד

מטפלים פרא רפואיים באתר

לפוסט הזה יש 2 תגובות

  1. מקסים! מקצועי ביותר!
    בתור מורת שילוב אני נעזרת באתר הרבה. תודה רבה!

    1. כיף לקרוא :)! תודה על הפידבק!

כתיבת תגובה

סגירת תפריט
דילוג לתוכן