קרקס החושים – משחק מהנה לפיתוח מערכת החושים של ילדיכם!

נחמי זקלס // מנתחת התנהגות,  16/07/2018

כפי שכתבתי בפוסט הקודם, החופש הוא זמן נפלא לקדם תחומים שונים של אצל ילדיכם. אלו יכולים להיות תחומי עניין שלהם, תחומי הצטיינות שלהם, או דווקא תחומים בהם הם מתקשים וזקוקים לסיוע. לפני המעבר לשנת הלימודים הבאה חשוב לבדוק אם יש תחום כלשהו הדורש הכוונה וסיוע בין אם על ידי פניה לאנשי מקצוע מתאימים ובין אם על ידי חיזוק התחום בבית.

אחד התחומים שלעיתים נופלים בין הכיסאות הוא הקושי בוויסות החושי. ילדים שונים מפגינים התנהגויות מאתגרות שונות כמו זעם, תסכול, אימפולסיביות או מניעה ובריחה, כשלמעשה, הקושי הראשוני הוא הפרעה בוויסות החושי. ליקויי בוויסות החושי מתרחש כאשר המידע הנקלט ממערכת החושים מעובד באופן שאינו תקין. בפוסט הבא, ארחיב, בעז"ה, על הקטגוריות השונות ועל דרכי האבחון והטיפול.

בפוסט זה מוגש לפניכם משחק חוויתי ומהנה להכרת וחידוד החושים אצל ילדים. משחק זה איננו תחליף לטיפול מקצועי בעת הצורך, אבל הוא מעודד פיתוח של החושים השונים.

האביזרים הנדרשים:

  • לוח משחק (מצורף למטה), קובייה, חיילי משחק כמספר השחקנים.
  • קופסאות חושים: שקית מישוש, קופסא להרחה עם חורים קטנים, קופסא לשמיעה, טפטפת לטעימה, קופסא שקופה שניתן להסתכל דרכה (ראו המחשות בתמונה המצורפת).
  • אביזרים וחומרים שונים אותם מכניסים לקופסאות החושים בהתאם לכל חוש: תבלינים לקופסת ההרחה, נוזלים בטעמים שונים לטפטפת הטעימות, חפצים לקופסת השמיעה, חפצים עבור שקית המישוש, חפצים עבור קופסת הראיה.

הוראות המשחק:

 הדפיסו את לוח המשחק המצורף עם המסלול והשיגו את שאר האביזרים.

כל שחקן בתורו מטיל קובייה ומתקדם במסלול המשחק  בהתאם למספר שיצא לו. כאשר השחקן מגיע למשבצת בה מאויר אחד מאיברי החישה השונים (עין/ אוזן/ פה/ אף/ יד) עליו לבצע משימה בהתאם לאיבר המאויר:

עין (ראיה) – מכניסים לתוך קופסת הראיה השקופה אביזרים רבים קטנים, ועל השחקן לזהות בתוך זמן קצר שנקבע מראש (תלוי בגיל השחקן) חפץ מסוים.

אוזן (שמיעה) – מכניסים לתוך קופסת השמיעה חפץ, סוגרים היטב את הקופסא ומנענעים אותה כך שהחפץ ישמיע רעשים. על השחקן לזהות לפי הקול אותו משמיע החפץ מהו החפץ.

אף (הרחה) – מכניסים לקופסת ההרחה תבלין בעל ריח אופייני, ועל השחקן להריח ולזהות עפ"י הריח מהו החומר.

פה (טעימה) – מכניסים לטפטפת נוזל, ועל השחקן לטעום ולזהות עפ"י הטעם מהו הנוזל.

יד (מישוש) – מכניסים חפץ לשקית המישוש, ועל השחקן למשש את החפץ ולזהות עפ"י המישוש מהו החפץ.

שחקן שצולח את המשימה, נשאר לעמוד במשבצת המאוירת. אם לא מצליח, עליו לחזור אחורה למשבצת הקודמת בה עמד. המנצח זה שמגיע ראשון לנקודת הסיום במסלול.

לרכישת האביזרים לחצו על הקישורים הבאים:

קופסת ראיה

קופסת שמיעה

קופסת הרחה

קופסת טעימה

קופסת מישוש

ניתן גם לרכוש את הערכה המלאה של המשחק הכוללת לוח משחק מודפס על נייר כרומו עבה בגודל A3, קובייה, חיילי משחק וקופסאות חושים.

לרכישה ולפרטים שלחו הודעה:

בהנאה!

לשימוש פרטי. כל הזכויות שמורות.

חדש ויחודי!

ספר לילדים שמסביר ומפרט מהי רגישות יתר חושית, ומציע דרכי התמודדות עם הקושי. 

לפרטים: nechamizak@gmail.com

הרשמו לניוזלטר
לקבלת תכנים מקצועיים ורעיונות לפעילות בנושאים שונים בתחומי התפתחות הילד

מטפלים פרא רפואיים באתר

כתיבת תגובה

סגירת תפריט
דילוג לתוכן